Her vil vi samle løsninger på noen av de vanligste problemene i arkivplan. Sidene er under utvikling, og kan derfor inneholde feil/være noe mangelfulle. Arkivplan brukermanual (online-versjon) FAQ:
Jeg har glemt passordet mitt Du kan få tilsendt nytt passord ved å åpne arkivplanen din, velge admin øverst til høyre og klikke på "Har du glemt passordet"-linken. NB! Det er viktig at du benytter adressen til din egen arkivplan (vanligvis http://SUBDOMENE.arkivplan.no) og ikke bare https://arkivplan.no. For kommuner er SUBDOMENE likt som under kommune.no. Andre organisasjoner og institusjoner har subdomene iht avtale.
Jeg har bedt om nytt passord, men har ikke mottatt noen e-post Start med å sjekke spamfilteret ditt. Dersom mailen ikke ligger der kan du høre med din IT-avdeling om e-posten kan ha blitt stoppet og lagt i karantene før den kom så langt som til din mailboks. Det er da nyttig om du har ca-klokkeslettet for når du ba om nytt passord. Dersom IT ikke finner spor etter e-posten kan du ta kontakt med Arkivplan Support (se lenke nederst), så vil vi sjekke i loggene hvorvidt mailen ble sendt eller om det er noe som gjør at den har blitt liggende på vår server.
Jeg blir bedt om å logge inn når jeg trykker på en lenke Dersom lenken starter med https://admin- vil den vise til en side eller fil under admin-sidene, og serveren vil kreve at du logger deg inn. Dersom du ønsker at lenken skal fungere for brukere som ikke er logget inn må du redigere dokumentet som inneholder lenken, og ta bort "admin-" biten av adressen i lenken. Slike lenker oppstår vanligvis dersom du kopierer adressen til et dokument eller en fil mens du redigerer planen, siden alle adresser da starter med admin. For å unngå dette anbefaler vi å åpne planen i frontend-visning i en ny fane, og navigere og kopiere lenker fra denne. Da unngår du å få med admin-lenker.
Problemer med editoren/tekstredigeringsverktøyet i arkivplan (InternetExplorer) Internet Explorer versjon 9-11 kan ha problemer med at editoren/tekstredigeringsverktøyet ikke fungerer. Intil det foreligger en permanent løsning på dette må du benytte en annen nettleser. Vi anbefaler firefox eller chrome, som begge kan lastes ned gratis.
Jeg har byttet e-postadresse og får ikke lenger logget inn Du vil fortsatt kunne logge inn med din gamle e-postadresse og passord, men dersom du nå skal håndtere en ny arkivplan (f.eks. hvis du skal administrere adkivplanen i en ny kommune) er det ikke sikkert du vil ha tilgang til den nye arkivplanen. Send en e-post til support, så vil vi hjelpe deg å endre kontoen din til å ha riktig tilgang.
Jeg ser en node i admin-grensesnittet, men den er ikke synlig utad/Jeg ser noden, min kolega ser den ikke Dersom en skjult vil den ikke være synlig utad. Enkelte skjulte noder vil likevel kunne være synlige for innloggede brukere med tilstrekkelige rettigheter. Dersom noen kan se noden men andre ikke, sjekk om noden er skjult, samt om noen brukere er innlogget men andre ikke.
Jeg prøver å gjøre en node synlig, men den dukker ikke opp Dersom en node er skjult av overordnet (dvs. at folderen den ligger i - eller en folder lenger nede i strukturen - er skjult) vil ikke enkeltnoden kunne gjøres synlig.
Jeg har bestilt en PDF, men mottar ingen e-post Start med å sjekke spamfilteret ditt. Dersom mailen med PDF-eksporten ikke ligger der kan du høre med din IT-avdeling om e-posten kan ha blitt stoppet og lagt i karantene før den kom så langt som til din mailboks. Det er da nyttig om du har ca-klokkeslettet for når du bestilte PDF-eksporten. Utsendelse av PDF skjer normalt innen fem minutter etter at du har trykket på knappen. Dersom IT ikke finner spor etter e-posten kan du ta kontakt med Arkivplan Support (se lenke nederst), så vil vi sjekke i loggene hvorvidt PDF ble generert og om mailen ble sendt, eller om det er noe som gjør at den har blitt liggende på vår server.
Jeg har bestilt en PDF, men får en e-post om at noe gikk galt. Vanligvis skyldes dette et bilde med feil format e.l. Prøv å eksportere bare enkeltdeler av planen til du finner ut hvilken del som gir feilmelding, og bytt ut bilder i det dokumentet som gir feilmeldinga.
Jeg får ikke lagret noden jeg redigerer
Feilmeldinga "Deler av den innlagte informasjonen er lagret" og "Node XXXXX finnes ikke" kommer opp øverst på skjermen. Dette skyldes at noden du redigerer inneholder en link til en annen node som er slettet. Problemet kan løses slik:
- * Trykk på knappen "deaktiver redigeringsverktøy" for å gjøre editoren om til en kode-editor.
- * Søk så på node-id'en som ikke finnes (CTRL+F)
- * Du vil finne kode som ser ut som dette: <link href="eznode://XXXXX">arkivdeler</link>
- * For å løse problemet kan du gjøre en av to ting:
- * Fjerne hele teksten: <link href="eznode://XXXXX">arkivdeler</link>
- * Aktivere editoren igjen og manuelt endre linken til å peke på en ny node som eksisterer.
Jeg har opprettet en <mappe/dokument/etc>, men etter at jeg lagret den forsvant den fra lista Dersom du trykker på "Lagre utkast" vil ikke noden du lagret vises i listene. Den er lagret som et utkast, og disse er kun tilgjengelig fra listen "Mine utkast". Denne lista finner du i verktøykassa øverst i venstre kolonne. Dersom denne ikke er synlig kan du trykke på "Vis/skjul Verktøy" for å åpne den.
Vi mottar ikke varslinger om rutiner Sjekk at det ikke ligger inne ugyldige tegn i e-post feltet på den aktuelle rutinen. Det er mulig å sende varsel til flere. I så fall må e-postadresser separeres med komma, ikke semikolon eller andre tegn. Kontakt supportDersom du ikke fant løsningen på ditt problem i manualen eller i FAQ'en kan du kontakte Arkivplan Support direkte. |