En person har med visse unntak (forvaltningslovens § 18 og personoppl. § 23) rett til å få innsyn i hvilke opplysninger som omhandler en selv i kommunens arkiver. Henvendelsen stiles alltid til kommunen. Dersom saken er avlevert til Interkommunalt arkiv i Vest-Agder innhenter kommunen saken. Fylkesmannen er klageinstans ved eventuelle avslag iht forvaltningsloven. Lenke til kommunens Kvalitetssystem: Innsyn og utlevering av personopplysninger. Lenken er kun tilgjengelig for ansatte ved Kristiansand kommune. Andre kan be om innsyn via post@kristiansand.kommune.no
På kommunens hjemmeside finnes et eget skjema hvor publikum kan søke om innsyn i egne personopplysninger som kommunen har lagret. Forespørsel om innsyn må være skriftlig og inneholde følgende:
- informasjon om hvilke arkiver og hva slags opplysninger en vil ha innsyn i
- skriftlig fullmakt når en person søker om innsyn på vegne av en annen
Det er kommunens oppgave å vurdere riktigheten av å utlevere opplysninger fra det overleverte materialet, kommunen foretar såkalt ”tilrådelighetsvurdering” Forvaltningsloven §19c |