Alle saker som er til behandling av kommunens utvalg skrives i arkivsystemets utvalgsmodul, jf. arkivforskriften §§ 2-6, 3-20, offentleglova § 18d. Dette gjelder formannskapet, kommunestyret, plan- og bygningsrådet, administrasjonsutvalget, arbeidsmiljøutvalget, klientutvalget, valgstyret, klagenemnda, eldrerådet, vilt- og innlandsfiskenemnda, kontrollutvalget, skatteutvalget, skattetakstnemnda og overskattenemnda. Utvalgsmodulen dekker de funksjoner som er nødvendig for å administrere og avholde møter: innkalling, saksliste, møteprotokoll og særutskrift med vedtak. Når det er fattet vedtak i et møte, ekspederes vedtaket til den som skal effektuere vedtaket eller til de ulike parter i saken. Utvalgssekretær er ansvarlig for utvalgsbehandlingen. (MERK! Standardrutine som danner utgangspunkt for tilpassing.) MØTEKALENDER SAKSFRAMLEGG SAKSPROTOKOLL OG MØTEPROTOKOLL EFFEKTUERING AV VEDTAK BEHANDLING OG OPPBEVARING AV MØTEBØKER
Deltaker:
|
Steg:
|
Aktivitet:
|
|
|
|
|
|
MØTEKALENDER
|
Politisk sekretariat / Utvalgssekretær
|
1
|
En gang i året setter politisk sekretariat/utvalgssekretær opp møtekalender i samarbeid med rådmann, etatsjef, ordfører eller leder i hovedutvalgene. Etter evt. høring registreres godkjent møtekalender med bl.a. tidsfrister for oppmelding av saker inn i sak/arkivsystemet.
|
|
|
|
|
|
Saksbehandlere blir gjort oppmerksom på at fristen er ** dager for å melde opp saker til utvalgsbehandling.
|
|
|
|
|
|
SAKSFRAMLEGG
|
Arkivtjenesten
|
2
|
Arkivtjenesten skal gjennom sine funksjoner for registrering av post sørge for at saksbehandlere får den dokumentasjonen og informasjonen de trenger for å forberede og skrive saker for behandling i politiske utvalg (for detaljer se rutinebeskrivelser for behandling av post).
|
|
|
|
Saksbehandler
|
3
|
Oppretter et nytt dokument i saken i sak/arkivsystemet. (Her settes inn en systemspesifik beskrivelse) Saksframlegget skal bestå av en saksutredning og en innstilling med forslag til vedtak. Innstillingen med forslag til vedtak skal være utformet slik at den kan følge saken til den er ferdig behandlet i alle politiske ledd (utvalg). Som en del av saksforberedelsen må saksbehandler sørge for å registrere parter i saken i sak/arkivsystemet.
|
|
|
|
|
4
|
Når saken er ferdig utredet er det saksbehandlers ansvar å melde den til utvalgsbehandling. Dette gjør saksbehandler i sak/arkivsystemet ved å (Her settes inn en systemspesifik beskrivelse) Skal saken bli behandlet i førstkommende utvalgsmøte, må saken være oppmeldt innen fristen går ut. (Jfr. steg 1) Saksbehandler må samtidig sørge for å levere alle aktuelle vedlegg i rett rekkefølge til utvalget sekretær.
|
|
|
|
Politisk sekretariat / Utvalgssekretær
|
5
|
På bakgrunn av de sakene som saksbehandler har meldt opp til utvalgsbehandling i sak/arkivsystemet lager utvalgssekretær en møteinnkallelse inneholder en saksliste. Dette dokumentet genereres ogsåi sak/arkivsystemet. Sakslisten setter utvalgets sekretær opp i samråd med rådmann/etatsjef eller ordfører/leder i hovedutvalget slik at rekkefølgen på sakene blir slik ledelsen ønsker. Som et ledd i forberedelsene til utvalgsmøtet må det også tas stilling til evt. problemer som reiser seg i brytningsfeltet mellom dokumentoffentlighet og møteoffentlighet. I korthet vil dette si at selv om saksframlegget eller andre sentrale dokument i en sak er unntatt offentlighet, fører ikke dette nødvendigvis til behandling i lukket møte. Dette gjøres av leder, saksbehandler og arkivtjenestn i sak/arkivsystemet som en del av registreringen av sakens dokumenter og saksframlegget (jfr. rutine for postbehandling).
|
|
|
|
|
6
|
Politisk sekretariat ferdigstiller møteinnkallingen til nytt møte med alle saksframlegg og vedlegg, sørger for kopiering/trykking og sender papirene ut til utvalgets politikere. Politisk sekretariat har ansvar for at kommunens adresseetiketter til en hver tid er oppdatert.
|
|
|
|
|
7
|
Politisk sekretariat sender ut tilleggssaksliste dersom dette er nødvendig
|
|
|
|
|
|
SAKSPROTOKOLL OG MØTEPROTOKOLL
|
|
8
|
Politisk sekretariat forbereder utvalgets møte og lager utkast til møteprotokoll i sak/arkivsystemet. Politisk sekretariat er representert i møtet. Den endelige møte-protokollen blir laget direkte i møtet på grunnlag av utkastet eller etter møtet på grunnlag av føringer gjort i møtet og som er godkjent av ordfører/utvalgets leder.
|
|
|
|
|
9
|
Saksprotokoller i den enkelte møteprotokoll lages også i sak/arkivsystemet umiddelbart etter at møteprotokollen er godkjent og ferdig. Saksprotokollene blir automatisk registrert som et dokument i den enkelte arkivsak i sak/arkivsystemet.
|
|
|
|
|
10
|
Originalsignert møteprotokoll med saksprotokoller inngår i møtebok.
|
|
|
|
|
11
|
Når saken er ferdig behandlet i alle utvalg gis saksbehandler beskjed om å effektuere vedtaket, dvs. sende ut brev med melding om vedtak. (Se steg 13)
|
|
|
|
Arkivtjenesten
|
12
|
Arkivet kontrollerer ved anledning de automatisk registrerte arkivreferansene i saksprotokollen og sørger for at en papirversjon blir lagt i fysisk saksmappe.
|
|
|
|
|
|
EFFEKTUERING AV VEDTAK
|
Saksbehandler
|
13
|
Får saken i retur fra politisk sekretariat med beskjed om å effektuere vedtaket. Sender brev til parter med varsel om utvalgets vedtak på bakgrunn av tidligere partsregistreringer i sak/arkivsystemet. (Jfr. steg 3). Saksbehandler skal i brevet informere om klagmuligheter og -kanaler. Følgende standard formuleringer er vanligst når det informeres om klagemuligheter:
- Dette vedtaket kan påklages etter reglene i § 28 i Forvaltningsloven. En eventuell klage må være skriftlig og begrunnet, den må være *** kommune i hende innen 3 uker etter at dette brevet er mottatt. Som part har du rett til dokumentinnsyn etter § 18 i Forvaltningsloven.
- Dette er ein uttale i saka. Endeleg vedtak vert gjort av ***. Ev. klage skal stilast til: ***. Som part har du rett til dokumentinnsyn etter § 18 i Forvaltningsloven.
- Dette er et endelig vedtak som ikke kan påklages. Som part har du rett til dokumentinnsyn etter § 18 i Forvaltningsloven.
|
|
|
|
|
14
|
For utsending og arkivering av partsbrev, se rutinebeskrivelser for håndtering av post annet sted i denne arkivplanen.
|
|
|
|
|
|
BEHANDLING OG OPPBEVARING AV MØTEBØKER
|
Politisk sekretariat / Utvalgssekretær
|
15
|
Saks- og møteprotokoller tas ut på godt papir (konf. §2-12 i forskrift om off.arkiv.), originalsigneres og oppbevares på en slik måte at arkivtjenesten lett kan behandle dem som møtebok iht. beskrivelse i arkivplanens arkivseriedel. NB! Det er de komplette møteprotokollene i kronologisk rekkefølge som skal bindes inn som møtebok. Offentlig protokoll har mer kortvarig betydning og kan i papirversjon kasseres etter behov.
|
|
|
|
Arkivtjenesten
|
16
|
Oppbevarer møtebøker, sørger for innbinding og overføring til bortsettingsarkiv/arkivdepot. For konkrete bestemmelser om innbinding og overføring, se arkivplanens arkivseriedel. Bestemmelser om innbinding av møtebok, se forskrift om offentlige arkiv §3-14.
|
|
|