|
IKAN skal i samråd med kommunen utføre følgende oppgaver:
|
- bistå medlemskommunene i å sikre at de kommunale arkivene ordnes, organiseres og oppbevares i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 126 og Forskrift av 11. desember 1998 nr. 1193 (Arkivloven med forskrifter, gjeldende fra 1. januar 1999).
|
- gi råd og rettledning til medlemskommunene i spørsmål som knytter seg til informasjonsbehandling og arkivarbeid, og følge nøye med i den teknologiske utvikling på dette området.
|
- gi råd og rettledning til medlemskommunene i spørsmål om moderne arkivdanning og stå for opplæring og veiledning knyttet til arkivsystemer og arkivrutiner.
|
- være med på å utarbeide og sette i verk kommunale arkivplaner.
|
- arbeide for at medlemskommunenes eldre arkivmateriale blir oppsporet, ordnet, katalogisert og sikret forsvarlig oppbevaring. IKAN skal ta i mot og oppbevare eldre personregister og arkiv med personopplysninger, og kan etablere depotarkiv for eldre kommunale arkiv.
|
- foreta arkivundersøkelser for medlemskommunene og gi veiledning og informasjon til publikum, blant annet i spørsmål som gjelder lokalhistorie.
|
- gi råd til de medlemskommuner som ønsker å planlegge, bygge opp og drive lokalhistorisk arkiv i kommunen.
|