|
Organisering - arkivansvar i Hemnes kommune Hemnes kommune har en sentralisert arkivtjeneste og postmottak lokalisert på rådhuset. Ansvarshierarki
- Kommunedirektør har det overordnede ansvaret for kommunens arkiv og arkivtjeneste (jf. arkivforskrifta §1.)
- Kommunestyret er det øverste politiske organet og har styringsansvar med myndighet til å fastsette økonomiske og praktiske rammer for arkivarbeidet.
• Arkivleder/Fagleder har fått delegert det operative og faglige lederansvaret, og
arkivtjenesten fra kommunaldirektøren. Arkivleder/Fagleder ivaretar også faglig ansvar og oppgaver.
- Stabsledere har ansvar for at løpende dokumentasjonshåndtering og arkivering skjer på riktig måte innenfor tjenesteområdene. Fullmakt er delegert sektorvis til kommunalsjef, enhetsleder. avdelingsleder, fagsjefer eller andre i henhold til gjeldende delegasjon i linja.
• Arkivmedarbeider er faglig underlagt arkivansvarlige i sin enhet.
- Systemeier har ansvar for at kravene til forsvarlig dokumentasjonshåndtering og arkivering oppfylles for behandling i digitale løsninger
Arkivtjenesten i Hemnes kommune er organisert som en sentralisert arkivtjeneste. Personale som arbeider med postregistrering og andre arkivoppgaver, er knyttet til arkivtjenesten. Kommunedirektøren har delegert det operative lederansvaret til arkivleder. Lederne har et "løpende ansvar» for arkivarbeidet i sine enheter. |